Verkko-opetuksesta oppimisyhteisöihin verkossa
Neljännellä luennolla käytiin läpi erilaisia
verkko-opiskelun toteutusmuotoja. Verkossa tapahtuvaa oppimista voi lajitella
monin tavoin, esimerkiksi oppijoiden määrän, käytössä olevan oppimisympäristön
tai -välineistön mukaan. Perinteinen verkko-opiskelun muoto on itseopiskelu
verkossa. Tälle oppimistavalle on tyypillistä itsenäinen tiedonhankinta ja
yksin toteutettavat oppimistehtävät ja reflektointi. Oppija on pääosin itse
vastuussa uuden tiedon hankinnasta ja konstruoinnista. Tämän päivän
yliopisto-opiskelussa itsenäinen verkko-opiskelu painottuu enemmän
opinnäytetöihin, joskin myös niissä mukana on usein myös opinnäytetyötä ohjaava
opettaja. Sen sijaan nykyään verkko-opiskelussa ovat yleistyneet ohjattu
verkko-opetus ja sulautuva oppiminen/monimuoto-opetus.
Ohjattu verkko-opetus pitää sisällään erilaisia
verkkokursseja, joiden sisältö ja toteutustapa voi vaihdella suurestikin.
Verkkokurssit ja niillä tapahtuva opetus ja oppiminen voivat olla hyvinkin
erimuotoisia ja myös vuorovaikutteista. Vuorovaikutteisuus on erinomainen keino
opiskelijoiden ryhmäyttämiseen. Monesti varsinkin opiskelujen
alkuvaiheessa opiskelijat eivät välttämättä tunne kanssaopiskelijoitaan kovin
hyvin, ja lisäksi verkkoympäristö on omiaan luomaan kasvottomuuden tunnetta
kommunikoidessa muiden opiskelijoiden kanssa verkossa. Kuitenkin onnistunut
vuorovaikutteinen verkko-opetuksen toteutus kannustaa opiskelijoita tutustumaan
toisiinsa myös digitaalisilla alustoilla. Ryhmäytymisen myötä syntyvän
sosiaalisen yhteenkuuluvuuden merkitystä ei sovi väheksyä. Itsemääräämisteorian
mukaisesti sosiaalisen yhteenkuuluvuuden tunne on yksi kolmesta
oppimismotivaatiota parantavista tekijöistä (Peda.net).
Sulautuva oppiminen on tyypillisesti monimuoto-opetusta,
joka sisältää välillä myös kasvokkain tapahtuvaa opetusta. Tämä opetusmuoto on
tuottanut parhaita oppimistuloksia. Tällöin kommunikaatio tapahtuu usealla
erilaisella tavalla, mikä on omiaan lisäämään keskustelun ja oppimisen
virikkeellisyyttä.
Toinen näkökulma erilaisiin verkko-opetusmuotoihin on
jaottelu materiaalikeskeisiin ja vuorovaikutuskeskeisiin opetusmuotoihin.
Materiaalikeskeisen opetusmuodon tyypillisin esimerkki ovat luentovideot. Myös
erilaiset opiskelijoille jaettavat artikkelit ja muut oppimispaketit kuuluvat
tähän kategoriaan. Materiaalikeskeinen verkko-opetus ei sinänsä poista
vuorovaikutuksen mahdollisuutta, mutta opetuksen toteutusta lähestytään
ensisijaisesti materiaalien valinnan, toteutuksen ja hyödyntämisen
näkökulmasta. Tällöin opettajan tai opetuksen järjestäjän rooli tiedon
jakajana, ja jossain määrin myös kontrolloijana, korostuu.
Vuorovaikutuskeskeisessä opetusmuodossa hyödynnetään
erilaisia ryhmissä ja ylipäätään yhdessä tapahtuvaa oppimista. Tällöin
opettajan rooli opetuksen fasilitoijana korostuu. Nykypäivänä
viestintäteknologia on jo sen verran pitkälle kehittynyttä, että vaihtoehtoja
vuorovaikutusta korostavalle verkko-opetukselle on lukuisia. Sosiaalinen media
on nykyään varsinkin lasten ja nuorten arkipäivää. Watsapp, Instagram,
Facebook, Snapchat ja Twitter ovat esimerkkejä digitaalisista alustoista,
joilla ihmiset jakavat tekstejä ja kuvia toisilleen. Tällainen parviäly voi
toki kontrolloimattomana johtaa myös ei-haluttuihin lopputuloksiin. Niinpä
vuorovaikutusta korostavassa verkko-opetuksessa opettajan on tärkeää olla
hereillä sen suhteen, että keskustelu pysyy asiallisena ja asiassa. Toimivat
digitaaliset oppimis- ja vuorovaikutusalustat ovat jo melko lähellä verkkoon
sijoittuvaa oppimisyhteisöä.
Verkko-opetuksen toteutus voidaan jaotella myös
perinteiseen, strukturoituun muotoon sekä joustavaan, avoimeen muotoon.
Perinteistä opetusmuotoa voi kuvailla aikatauluun sidotuksi ja
materiaalikeskeiseksi. Joustava, avoin toteutusmuoto taas ei rajoitu suljettuun
ympäristöön tai tiukkaan jaksotukseen. Sille on tyypillistä erilaisten
välineiden ja jalustojen monipuolinen hyödyntäminen. Perinteinen ajattelutapa
edelleen hallitsevin verkko-opetuksessa. Sille tyypillistä on opettajajohtoisuus
tietoteknisessä muodossa, rajatut aihealueet opetusvideoissa, joita
täydennetään itsenäisellä työskentelyllä. Opettaja esittelee materiaalit
yhteisesti kaikille ja kaikki etenevät suunnilleen saamaa vauhtia ja samalla
tavalla. Arviointi perustuu yleensä kurssikokeisiin ja palautettaviin
tehtäviin.
Koulutuskontekstin ulkopuolella esimerkiksi
yritysmaailmassa on käytössä e-oppimisen termi. mietitään
hyödyntämismahdollisuuksia esimerkiksi työn ohessa. Tästä käytännön esimerkki
on yrittäjäkoulutus verkossa. Ylipäätään business-maailmassa Skype-konferenssit
ja LinkedIn headhunter-toiminta ovat
arkipäivää.
Perinteisen verkko-opetuksen haasteita ovat muun muassa
korkeat keskeyttämisen yleisyys ja tehtävien jääminen roikkumaan. Tälle on
löydettävissä selityksiä. Perinteiset opettajajohtoiset opetusmuodot siirretty
sellaisenaan verkkoon miettimättä sen tarkemmin verkon
vuorovaikutusmahdollisuuksia. Verkkoa saatetaan hyödyntää vain materiaalin
jakamisen kanavana ja oppimisen sosiaalinen ulottuvuus jätetään huomioitta.
Yhteisöllinen oppiminen jää usein hyödyntämättä. Haasteena onkin luoda toimiva
opetuskonteksti.
Oppimisympäristömielikuvat ovat mentaalisia malleja,
jotka ohjaavat toimijoiden käsityksiä ja orientoitumista itse
opetustilanteissa. Samalla ne voidaan nähdä käsityksinä siitä, miten maailma
toimii. Perinteinen oppimisympäristömielikuva koostuu tyypillisesti seuraavista
mielikuvista:
Sisältöjen jakaminen hierarkkisesti
Havaintojen yksinkertaistaminen
Tietojen ja taitojen välittäminen
Muuttuvassa oppimisympäristömielikuvassa taas
korostuvat:
Oppimisprosessien luominen
Luovien ongelmien ja sisältöjen ympärille
Vastaaminen tietämisen tarpeisiin
Tiedon soveltaminen
Erilaiset näkökulmat
Digitaalisen, miksei perinteisenkin, oppimisympäristön
luomisessa on tärkeää ottaa huomioon yhteisöllisyys ja vuorovaikutus,
sosiaalinen läsnäolo, muutkin viestintämuodot kuin eriaikainen
kirjoitusviestintä ja videokonferenssit. Tällöin kommunikointi inhimillistyy ja
ryhmäyttää jäsenet paremmin. Hyvä
oppimisympäristö myös aktivoi oppijoita tutkimaan ja oppimaan. Tukena
oppimisympäristön suunnittelussa voikin hyödyntää tutkivan yhteisön
pedagogiikka vuorovaikutuksen laadun ja määrään lisäämisessä. Tällöin otetaan
erityisesti huomioon oppimisaktiviteettien suunnittelu ja pedagogisen oppimisen
tukeminen sekä keskusteluiden fasilitointi ja ryhmätehtävien rakentaminen
Aiheeseen perehtyessä itselleni on herännyt kysymys, eikö
vuorovaikutuksen tukeminen ole nykyään tärkeää kaikessa oppimisessa ja
opettamisessa. Eivätkö oppimis- ja opetustilanteet ole aina
vuorovaikutustilanteita? Niinpä perinteiseen luokkaopetukseen voidaan hyödyntää
samoja oppimisympäristön suunnittelun näkökulmia kuin verkkoympäristöihinkin. Oppijoiden
osallistamisen, tutkivan oppimisen ja vuorovaikutuksen tukemisen ja sosiaalisen
yhteenkuuluvuuden tunteen vahvistamisen tulisi olla kaikkien opettajien ja
opetusympäristöjen suunnittelutyöhön osallistuvien huoneentauluina.
Lähteet:
Korhonen Vesa 2019, Luentodiat kurssilla
Kasso1 Muuttuvat oppimisympäristöt
Peda.net: https://peda.net/konnevesi/lukio/oppiaineet/psykologia/psykologia1kurssi2/djriess (katsottu
20.2.2019).
Kiitos mukaansatempaavasta blogista!
VastaaPoistaOlitte käsitelleet aiheita monipuolisesti, mutta tarpeeksi tiiviisti. Tekstejä oli miellyttävä lukea ja aiheet etenivät loogisesti. Jostain syystä "Tulevaisuutta kohti suunnistaen"-päivitys näkyi eri muodossa kuin muut (hyvin leveästi) ja sitä oli haastava lukea. Vaikea sanoa oliko vika täällä päässä vai missä.
Lähteitä olitte käyttäneet pääsääntöisesti sujuvasti. Tuoreen lukijakirjoituksen bongaaminen toi tekstiin oman mukavan lisämausteensa. Lisäkoulutusta tarvittaisiin varmasti, jotta digitaalisuuden mahdollisuuksia pystyttäisiin hyödyntämään ammattitaitoisesti.
"Kohti oppimisympäristön konkreettista muutosta"- tekstissä olitte kuvailleet ryhmänne pohdintoja ja näkemyksiä aiheesta. Hyvä huomio oli esimerkiksi ajatus katsomon puolikaaren muodosta sujuvampien keskustelujen mahdollistajana. Ryhmänne pohdintoja olisi ollut mielenkiintoista lukea enemmänkin muistakin aiheista :)!
Terveisin, Ryhmä 9